måndag 17 februari 2020

Tävlingsdagen!!!!

På söndagskvällen hade vi en låång prepp. Vi drog igång vid 9 och var tillbaka på hotellet vid 22 på kvällen. Preppen gick strålande. Vi hade ju utverkat en checklista efter vårt genrep på Electrolux, utifrån den feedback vi fick där.
Vi preppade på en Sodexoenhet i Stuttgart där vi blev väl omhändertagna av Thomas Fellermeier. Daniel Mangold, som varit vår kontaktperson på köket, fick vi tyvärr aldrig chansen att träffa då han var bortrest.
Thomas var dock en fantastisk person som ställde upp och hjälpte oss med lite vagnar, utrustning och allt med gott humör trots våra helgalna tider.


Blev inte många timmars sömn. Klockan 0300 åkte vi iväg till preppköket igen och packade det sista som skulle packas, lastade på våra vagnar med mat, vår utrustning & for iväg mot mässan. Blir alltid lite väntetid på väg in. Vi satt ju alla på lastbilsflaket, så vi passade på att äta lite frukost. Måste ju försöka få i sig lite energi. Kaffe får man vara utan. Man vill ju inte vara nödgad att springa på toaletten när startskottet väl gått.
Som vanligt så var det Micke Hollsten som var ansvarig för transporterna. Till sin hjälp hade han Christer och Micke. Härliga killar som ställde upp i vått och torrt och var otroligt flexibla.

Väl inne på mässan så körde vi igång med uppackning av allt mellan 05.30-06.00. 06.00-06.30 följde sedan en misenplace kontroll som utförs av ansvariga domare. 06.30 fick vi sedan dra igång. De två första timmarna i köket var nog de bästa jag varit med om i ett tävlingskök. Allt gick HELT perfekt. Vi fick sedan problem med en chillblaster och en ugn. Ledde till ett fokustapp som gjorde att vi blev lite slarviga. 09.30 fick Niklas, vår "secondhelper" komma in i köket. Han fick färdigställa våra fingerfood och vår sallad, men inte tillaga något. Detta gjorde han med bravur. Han fick sedan ta emot gästerna vid service. 
Kristofer var självklart på plats redan från 05.30 och filmade och fotograferade. Det är han som tagit tävlingsbilderna här under. Även Karin Vierma var på plats. Härligt när företagsledningen är engagerade!!! 

11.30 drog sedan servicen igång, och den skulle vara klar 13.00. På den tiden skall vi servera 120 portioner. Vi var helt slutsålda, vilket var glädjande. Det är drag kring Sodexos skolmat, och vårt lag vill jag lova. Vi blev ju intervjuade av reportrar från både USA och Sverige efter tävlingen.
Servicen var nog den bästa vi gjort den med. Trots en lite trög inledning så tog det inte många minuter innan det flöt på som det skulle. Vi avslutade i tid, och efter det vara det bara att städa som galningar för köket skulle sedan användas igen för eftermiddagens tävlingar för kocklandslagen. 
Här får Ni ett litet bildsvep




Efter tävlingen så gick vi till prisutdelningen. Tidigare OS har man ju delat ut medaljerna samma dag men inte iår. Vi satt sålunda förgäves, men vi skall dit senare idag för vår utdelning. Jag vet fortfarande inte i denna stund vad vi har fått för resultat. 
Vi var på domarfeedback vid 16.30 igår och den var svårtydd. Feedbacken pekar ju bara på de misstag man gör så man får ofta en oerhört negativ känsla efter en sådan. Hoppas på att vi når en medalj. 
För egen del är jag jättenöjd vilket inte händer ofta. Vi gjorde alla vår bästa tillagning under tävling och mer än så kan man inte göra. "Bäst när det gäller" var en devis som passade in på oss igår. Vi hade lärt oss från SM vill jag lova. Viktigt med övningstävlingar för att ställa in siktet rätt.
Jag är oerhört stolt över laget och jag är mycket tacksam att Sodexo gav mig chansen att leda laget i detta OS. 
Jag tror att, med rätt förutsättningar, så kan Sodexo de närmaste åren kunna jobba upp sig till en dominant i dessa sammanhang. Kocktalangen finns. Glädjen finns. Framför allt så finns kärleken till mat och stoltheten för sitt yrke.
Själv drar jag mig tillbaka. Min kropp håller inte för ett OS till. Tävlingar är ett "young mans game" och jag ger faktiskt mig själv en eloge för att jag klarat av att genomföra detta OS 
trots ålder och krämpor. Vänsterknäet är ju helt slut och var, trots cortisonspruta, stort som en handboll när jag kom till hotellet igår. Somnade dock direkt och sov som en stock till 06.20. Sovmorgon för mig!!!
Nu skall jag göra mig redo för ytterligare en mässdag!!!
Återkommer med resultat.

1 kommentar:

  1. Så intressant och kul att läsa. Starkt jobbat av er och fantastiskt att ha fått smaka en del av menyn på genrepet. Jag åt den vegetariska rätten och smakerna sitter fortfarande kvar i munnen som ett härligt minne. Även den fina gula färgen i kontrast med rött, brunt och lite grönt som var vackert på tallriken. Mums! Mvh Jessica Palmér

    SvaraRadera