onsdag 6 maj 2015

Ljuva maj!!!

Våren är här och det börjar bli ljust när man åker till jobbet. Häggen knoppas, och snart står den nog i full blom. För mig är det startskottet på sommaren. Älskar doften av hägg.

Har varit enbart på hemmaplan de senaste två månaderna. Har faktiskt varit riktigt skönt. Underbart att laga mat och testa nya recept. Det har även varit nödvändigt, eftersom Huddinge har påbörjat de samordnade transporterna. Detta innebär nya leveransdagar. Detta kräver i sin tur nya rutiner. För att inte verksamheten skall påverkas menligt, av försämringen av leveransdagar, så får man försöka tänka om. Detta gäller speciellt färska grönsaker.

Räknar med att det fortsatt kommer att bli problem kring leveranserna, tills dessa "satt" sig. Allt blir säkert bra i slutändan, bara man tar det lugnt.

Vi skall även, undan för undan, börja beställa varor i Proceedo. Inget komplicerat system i sig, men det kräver dock en aning mer tid vid beställningarna. Kommer under uppstarten att köra Proceedo parallellt med Martin & serveras web. Ett bra sätt att skydda sig mot barnsjukdomarna i ett nytt beställningssystem.

Nog om detta. Problem är alltid en utmaning, och till för att lösas. Inte att gnällas över.

På fredag får jag studiebesök från Umeå. Var ju och föreläste där i december förra året, och nu kommer ett gäng för att se hur jag har det. Detta följs sedan upp med tvådagars utbildning i Umeå i höst. Den gör jag ihop med Even Bakke. Skall bli jättekul att inleda detta samarbete med Umeå.

Apropå Even Bakke. Han och hans Brunnsboskola kammade ju hem Arla Foods guldko, i kategorin Bästa Matglädjeskola. Fantastiskt kul för det hårdjobbande gäng.

Snart dags för evenemanget Smaka på Stockholm i Kungsträdgården. Håll utkik i kockduellsprogrammet. Kan dyka upp intressanta kamper där

http://www.smakapastockholm.se/artisterna/scenprogram-2015/

Håller som bäst på att pussla ihop hösten planering. Som det ser ut nu, så blir det besök i några nya kommuner, men även besök i hos gamla bekanta:) Trevligt att intresset håller i sig. För Er som är intresserade, så blir jag glad och tacksam om Ni hör av Er innan första juni. Vill gärna ha mitt schema för hösten klart tills dess. Det kommer dock givetvis alltid att finnas utrymme för spontanbokningar. En del akutproblem kan ju inte låta vänta på sig, utan måste lösas omedelbart. Några lediga dagar finns kvar till hösten. Höstlovet (v44) är dock helt fullbokat.

WGJ nomineringarna droppar in denna vecka. Tommy Hellsten, vår eminente rektor, är återigen nominerad som "Årets gastronomiske rektor". Kan någon slå honom? Inte i min värld, men jag är ju part i målet;) Återstår att se om Mättpunkten får några nomineringar?

Apropå Tommy Hellsten. Denne rektorsklippa har dessvärre beslutat att lämna oss, för att flytta till Trosa. Det känns lite tungt, då vårt samarbete varit fullständigt friktionsfritt. Nu hoppas vi på en ny rektor, som är villig och intresserad av att fortsätta samarbetet med köket för att göra vår verksamhet ÄNNU vassare. Tror och hoppas på det....annars kan det bli tungt.

Nästa företagsrelaterade händelse sker i Ronneby, och äntligen under rätt årstid. Den 15:e juni skall jag hålla en utbildning för kommunens förskolekockar. Till hjälp med att göra denna utbildning, har jag valt Johan Ederström från Bergalyckans förskola. Alltid bra att plocka in någon som har fötterna i samma verksamhet som kursdeltagarna.

Ytterligare en nyhet från TSSR:s värld. Den 27 april betalades anmälningsavgiften till OS i Erfurt 2016 in. Nu börjar det så smått att röra på sig, och ett TSSR möte är under inplanering.

Nu känns det som jag har uppdaterat allt som är värt att veta från min värld just nu. Önskar alla en fortsatt fin maj månad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar