onsdag 4 maj 2011

Terminen lider mot sitt slut.

Avslutade precis alldeles nyss de sista matsedlarna för vårterminen. Lika skön känsla varje gång. Inte för att det blir något vidare lugnare när terminen är slut. Vi kör ju alla våra skick under sommaren, och plockar även i Huddinge IF & Huddinge AIS idrottsskolor, så vi kommer att ha att göra ändå.

Halmstadsbesöket jag gjorde blev väldigt lyckat. Föreläste en stund på morgonkvisten och sedan samlades Jennies kökspatruller i John Bauer Gymnasiets skolkök och sedan lagade vi upp smått fantastiska buffeér. Jätteduktiga damer och vi hittade faktiskt även en man i sällskapet!!! Tror att det kommer att bli en fortsättning i Halmstad och det ser jag VERKLIGEN fram emot.

Jag och min kära fru åkte sedan och avnjöt en natt på Tylösands hotel och det var en härlig upplevelse. Vi hann även med ett dygn i Göteborg, där vi även passade på att fika med Even Bakke och hans son, mor och genomgulliga fru.

Har även gjort ytterligare ett besök i Värnamo. Denna gång var vi i mottagningsköket på Rörstorps skola, och det var samma gemyt som det brukar vara i denna småländska lilla pärla till stad. Uppföljningsmöte med tidigare besökta skolor stod också på agendan, och det är oerhört nyttigt att få feedback på de besök som jag och Lyndon gör. En ny kostorganisation kommer att se dagens ljus under den närmaste tiden, och den kommer att ledas av den entusiastiske och kunniga Kristin Emilsson.

Nu kommer jag att befinna mig på skolan fram till onsdag nästa vecka. Då bär det först av till Sollentuna där jag och min eminente rektor Björn Grunstein skall hålla en av våra väldigt sällsynta gemensamma föreläsningar. Missa inte den!!!

På kvällen ger jag mig iväg till Falun, och fortsätter därifrån vidare till Svärdsjö på torsdag morgon, där jag kommer att hålla i två inspirationsdagar på Svärdsjö skola. Skall bli väldigt spännande att se och få delta i detta pilotprojekt. Hem igen på fredagen.

Veckan efter det skall jag ut till Värmdö Kommun för föreläsning och lite matlagning för att sedan avsluta denna termins föreläsnings/inspirationsturné med ytterligare ett besök i Säter. denna gång blir det dock ett besök på en ny skola. Apropå säter och klockarskolan...de damerna kan man inte annat än imponeras av. Ringde upp mig idag och berättade att dom skulle panera egen fisk. Stekarna vi gjorde vid mitt senaste besök, hade gjort jättesuccé bland barnen i skolan. Slottsteken hade fått omdömet "det smakar som hos mormor" är väl det bästa betyg barnen kan ge. Lammsteken och skinksteken som vi gjorde till deras Påskbuffé åts upp till sista smulan...trots att lamm smakar ull och inte är barnmat....eller hur var det nu:)?????

Dags att krypa till kojs. Wallenbergare (kalvfärs och riktig grädde en självklarhet) med mandelpotatismos, gräddsås och egenrårörda lingon på matsedeln imorgon. Allt gjort från grunden givetvis...
Vi skall även förbereda fredagens klassiker pepparrotskött, på härlig högrev och färskriven pepparrot. MUMS...

På återhörande

Michael Bäckman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar