fredag 29 juni 2012

Snart semester!!!

En vecka kvar till ledighet. Känns bra. Vi har haft fullt upp här på Restaurang Mättpunkten sedan skolan slutade. Leveranser till Huddinge IF:s fotbollsskola och till Huddinge Sportcamp+våra ordinarie utskick och fritidsbarn, samt sommarskola, har gett oss ett totalantal portioner på 800, vilket då bara är 2-300 mindre än vanliga dagar. Denna vecka har vi dessutom gjort det på bara tre man/kvinnor. Khandan, Helena & jag själv är ett osannolikt samkört Team, och allt har flutit på helt fantatstiskt.

Nästa vecka går vi ner en smula och hamnar då på 300 portioner, för att sedan, lagom tills jag får lite ledigt, gå ner på bara fritids samt leverans till Via Renova.

Turbulent har det varit kring den nya rektorstjänsten. Huddinge hade gjort klart med en ny rektor för Annersta, men denne tackade, i sista minuten, nej. Det var sedan tal om att man skulle hyra in en rektor för HT-12, men nu fick jag meddelande om att det blir Anna Collins-Gustavsson, som blir t.f rektor tills platsen tillsätts efter ny sökning under hösten. Bra val i mina ögon, och Anna hade gärna jag sett som ett permanent val på rektorsposten. Driven, engagerad och duktig på sitt jobb. Vi får se. Fortsättning följer.

I köket skall vi också tillsätta en ny kock, då Jannika blivit med barn och flyttar ned till Helsingborg. Helena kommer att vara biträdande restaurangchef, och vi söker just nu, med ljus och lykta, efter ny kock. I nuläget finns det några tänkbara kandidater att välja på, men tre känns väldigt intressanta, varav en RIKTIGT intressant. Hoppas på att få detta klart innan semestern, men det kan vara lite väl optimistiskt.

Står i ständig kontakt med Säters Kommun. Vi har det stundande OS-eventet runt hörnet, så vi diskuterar, fram och tillbaka, hur vi skall göra för att nå ut med detta på bästa sätt. Vi kommer att stå på Hembygdsgården i Skedvi, och servera vår OS-matsedel till alla intresserade. Vi kommer även att ställa upp en minibuffé på äldreboendet som ligger brevid, så att de gamla också skall få sig en festlig dag.

Detta blir också, indirekt, startskottet för den satsning på äldreboendematen, som Säters Kommun tänker göra. Den 17-19 oktober kommer jag att börja åka runt på kommunens äldreboenden, och ser hur vi skall gå vidare för att förbättra maten här. Kommer även att ha en föreläsning, öppen tror jag, på kvällen den 18 oktober.

Detta blir ju andra kommunen (Katrineholm var först) som anlitar mig för att förbättra äldrematen, så man märker att det koncept jag förespråkar, även går att applicera på äldreboenden. Såg också att Säters Kommun idag har en relativt låg kostnad, per portion, för skolmaten. Detta är ju givetvis en naturlig utveckling av den målmedvetna, kompetenshöjande, satsning man gjort på skolmåltiden. I längden blir det alltid billigare att laga själv, och att satsa på personalen. Tittar man på hur mycket som satsats i Säter, för att ge kockarna mer kunskap, ligger kommunen garanterat i topp, skulle jag tro.

Riktigt glad blev jag, över ett mail jag fick, från Norra Hisingen i Göteborg. Där vill man göra kraftiga förbättringar och förändringar, så den 23:e augusti åker jag ner för att ha ett förutsättningslöst möte med ledningsgruppen i den stadsdelen. Jag tror och hoppas att det kommer att leda till någonting riktigt bra. Skall bli oerhört spännande, då jag även gillar Göteborg som stad.

Nu skall jag ut och göra lite kalvfärssås till måndag.

Vid pennan

Michael Bäckman 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar