tisdag 21 juni 2016

En rapport från sommarvardagen..

Terminen är över. Tyst & lugnt i köket på Mättpunkten? Inte då!!! Här pågår ruljansen fram till vecka 28, innan vi stänger i två veckor.

Har hänt en del. Vi har bl.a utsett "Årets kockprofilelev" Skedde under pompa & ståt under skolavslutningen. Denna gång var det en av våra åttondeklassare, Alfred Marklund, som fick priset.

Motiveringen löd :
Ett häpnadsveckande gott handlag för kockyrket, ett brinnande intresse för mat, ett moget, positivt & respektfullt sätt samt en enorm vilja att lära



Här poserar Alfred tillsammans med undertecknad och Gabi Morales (HKK lärare och huvudansvarig för kockprofilen.

Apropå kockprofilen, så är vi nu på väg att få vår första efterföljare i Sverige. Den allstädes närvarande Jens Vikingsson, måltidschef i Tingsryd, kommer på besök imorgon. Med sig har han en rektor + kökschef från en skola i Tingsryd, som är intresserad av att starta en kockprofil. Det känns jättekul. Det var ju precis det som ett av våra syften, med att starta kockprofilen. Att få efterföljare. Vi har ju ingen som helst intresse av att monopolisera denna idé. Den skall spridas. Genom att det startas kockprofiler runt om i Sverige, kan dessa bli ett verktyg att på sikt kunna få bukt med kockbristen. Både inom offentlig och privat gastronomi. Man måste ju börja någonstans. Skapa ett intresse hos ungdomar redan på högstadiet. Duger inte bara att gnälla över att det ej finns kockar. Vi måste ju ha ambitionen att göra någonting åt det också.

Bara att kontakta mig om Ni vill veta mer om hur vi gör, och hur vi ämnar utveckla denna profil.

Idag får jag besök av Micke Hollsten, som är ansvarig för TSSR:s transport till Erfurt. Vi skall gå igenom logistiken till transporten. Även om vi är mitt i sommaren, så närmar sig OS fortare än vad man tror. Gäller att vara på tårna.

På Mättpunkten lagar vi mat också. Så fort skolan var slut, så körde vi igång med att leverera mat till idrottsläger runt om i kommunen. Huddinge AIS, Huddinge tennis, Huddinge IF samt Huddinge sportcamp. Detta ger oss, tillsammans med ordinarie utskick plus fritids omkring 700 portioner. Drar vi runt på fyra pers. Ingår även disk av returer.

Känns som ett viktigt jobb detta med. Att se till att de idrottande barnen och ungdomarna får god och närande kost även på sina fritidsaktiviteter.

Har även haft ett möte med Micke & Lisa från Huddinge Kommun, om ett intressant matprojekt till nästa år. Ett sätt att sätta kommunens goda mat i fokus. Mer om detta kommer Ni garanterat att kunna läsa här på bloggen.

Självklart är jag i full gång med planeringen av terminsuppstarten. Framme vid vecka 35 när det gäller matsedlarna. Sedan skriver jag arbetsfördelningslistor till dessa matsedlar, och sedan beställer jag råvarorna. Allt detta arbete ger mig en lugn och fin terminsuppstart.

Utöver detta så är det dags att börja renskriva recepten till OS.

Självklart blir det "vanliga" recept också. Experimenterade idag fram ett recept på en otroligt god pastasås. Gjord på två sorters linser, baslamicovinäger, ajvar, färsk basilika, oreganosalt & lök. Blev vansinnigt god. Funkar nog som soppa också.

Nästa vecka har jag möte med Huddingejobb. Vi har bestämt att ge en kille som heter Amir, att få vara hos oss under HT-16, för att lära sig yrket.

I slutet av september kommer även Markus från Gällivare till oss för att göra praktik några veckor. Går köksledarutbildning. Ytterligare ett samarbete med Norra Sverige inlett m.a.o.

På firman rullar allt på. Börjar den 19 augusti med en föreläsning i Trosa, där jag äntligen kommer att få återse vår gamla rektor Tommy Hellsten. Blir kul att föreläsa i hans nya kommun, faktiskt.

Har även fått in en bokning på en ledarskapsutbildning i Sigtuna, men den lär gå av stapeln VT-17, då OS tar mycket av min tid nästa termin.

Som Ni ser så har jag inga sysselsättningsproblem direkt. Kommer jag att ha semester? Jadå. I nuläget ser det ut som det blir vecka 28-30. Tre veckor känns lite i underkant, men måste ta hänsyn till verksamheten i första hand. Har jag tur, och stefan (min sjukskrivne kock) blir frisk, så kan jag även ta ut vecka 31. Den som lever får se :)

Helgen ser dock ljus ut. Det vankas Bruce Springsteen i Göteborg. Både lördag & måndagskonserten. Blir många turer fram och åter till Göteborg de närmaste dagarna m.a.o.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar