lördag 23 september 2017

White Guide J:r i Göteborg

Ny stad och ny arena. Efter två år i Stockholm och två år i Malmö var det så dags för White Guide J:r & S:r att ha premiär i Göteborg.

Verkar inte spela någon roll var Pelle & C:o placerar galan, för det blir fullsatt ändå. Hela gänget bakom denna gala skall ha all heder för det enorma jobb man gör, för att alla vi ute i kök och kommuner skall få vår egen gala. Stående ovationer från M & H till Pelle, Lotta och alla de andra bakom WGJ.
Jättestor kram till Johanna Westman också, som var den som gjorde jurybesöket hos oss. En sån urgullig människa. Självklart bor hon på Södermalm. Vet inte om hon är Hammarbyare, men väljer att tro det tills jag blir emotsagd.

Nytt för i år var också upplägget. Lunch, sedan en seminarieeftermiddag och därefter prisutdelning och galamiddag. Endast ett minne blott, är det hårda stolarna och den ibland segdragna eftermiddagsutdelningen. Istället inmarsch i den eleganta Eriksbergshallen för ett trevligt mingel.

Sedan middag vid dukade bord, med alldeles utmärkt mat.
Från scenen ledde Lisa Lemke (hon som brukar hålla i kockduellerna i Kungsan) och allas vår mat-Tina galan. Helt underbara och hur spontant kul som helst.

Jag hade förmånen att ha med mig min äkta hälft Helena detta åt. Vi fick sitta vid Södertälje Kommuns bord, då det inte fanns någon mer från Huddinge på plats. Precis som vanligt m.a.o.

Tina fick givetvis nys på att frugan var med, och hennes intervju med Helena går nog till historien som den tokroligaste någonsin.


Att det blåste nya vindar i resultatlistan märktes också. Nya namn och vinnare i nästan alla kategorier, vilket var förnämligt agerat av juryn. Borta var de flesta av oss "gamlingar", och var vi med så förde vi en tynande tillvaro långt ned i prislistorna. Bör väcka en en enorm revanschlusta på många händer till nästa år. Pratet om att alla är vinnare är ju ingenting som någon egentligen tycker.

Själv blev jag sexa i Årets skolkock och Mättpunkten elva i årets skolrestaurang. Vi klättrade sålunda fyra placeringar från förra årets femtonde, och nu satsar vi stenhårt på en topp fem nästa år. Jobbar oss långsamt upp mot förstaplatsen.

I skolkockskategorin är jag glad för varje nominering och topptio placering jag kan få. Har fortfarande inte varit utanför topp 10 sedan WGJ startade. Får se hur länge jag kan hålla mig däruppe :)

Nästa år går galan återigen i Göteborg, och vi ser redan fram emot den.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar