onsdag 18 april 2012

Förskoledagarna

Lite lugnare tillvaro nu. Mycket på hemmaplan, men var på förskoledagarna på Älvsjömässan idag. Riktigt kul att få dissekera begreppet "barnmat" och det var kul att få ägna en hel timme åt detta ämne. Viktigt att få göra detta, då förändringen MÅSTE börja i förskolan.

Tillbringade resten av dagen i ARLA´s monter och fortsatte där att diskutera ämnet med hugade intressenter. Passade även på att mixa lite smoothies, testa massagestolar och annat kul. En bra dag.

Kommer även att vara på plats i morgon, för er som är i krokarna av Älvsjömässan.

Massor med aktivitet på firman i övrigt. Många roliga förfrågningar dyker upp i jämn ström, och det ser ljust ut inför hösten. Verkar kunna bli lika mycket jobb som vanligt bara allt går i lås. Man vet ju aldrig vad som händer. Ägnar dock mest fokus åt OS just nu. Boendet klart och allt ser väldigt bra ut. Det är så otroligt kul att kunna göra detta tillsammans med min goda vänner och kolleger, och genomföra detta. Får mycket uppmuntran i projektet, och det verkar även som vår tanke med att detta är en omvänd jämnställdhetsfråga, börjar få gehör. Ser fram emot den 7:de maj, då vi kommer att ha vårt OS event på Annerstaskolan. Vill Ni komma och proväta maten vi tävlar med så hör av Er.

Det börjar även närma sig rektorsbyte på Annersta. Min framtid på skolan avgörs väl inom de närmaste 3-4 månaderna. Skolans inriktning är helt avgörande för min framtid där. Finns många tänkbara alternativ om det värsta skulle inträffa dvs. att satsningen på skolrestaurangen inte fullföljs. Vi får se.

Håller även på att planera lite nya spännande upplägg för utbildningar, så man står redo för alla de önskemål som kommer. Det är ju mycket roligare att skräddarsy utbildningar för varje kund, än att köra samma jämt. Har ju fått oerhört god respons för "mitt" metodkoncept för storkök, och håller på och utvecklar ytterligare recept för förenkling av köksarbetet och för att få bort rädslorna för att laga mat på riktigt. Märker på de utvärderingar jag gjort på de senaste utbildningarna jag hållit, att gensvaret är enormt positivt. Förfrågningar från ett antal "nya" kommuner gör hösten extra spännande.

Det finns även ett antal kommuner som jag faktiskt själv skulle VILJA besöka, men som man aldrig hör av. Får kanske ta och skicka ut lite egna "offerter" och se om jag får något gensvar.

Tisdag nästa vecka är det final i Skolmatsgastro. Sitter i gästjuryn, och det skall bli oerhört spännande att se denna final. Kul att se hur mina kollegor från Värnamo klarar sig i denna konkurrens. Lyndon, Wenche och Veronika får ett extra hejarrop från mig. Har ju gästat alla deras kök, under tiden för projektet "Värnamo nya Skolrestauranger".

På onsdag har jag föreläsning på ett seminarie som hålls av Hallins. Mellan 15-20 på onsdagen går detta av stapeln. Har Ni inte anmält er så gör det snarast. Har i samband med detta seminarie ett par riktigt spännade möten, som kan leda till riktigt stora saker.

Fortsatt jobb i Dalarna vankas det i mitten på maj, innan det bär av till Göteborg i slutet på maj, och Värnamo i början på Juni.

Så ser den närmaste framtiden ut. Om Ni går i tankarna att anlita mig, så finns det fortfarande utrymme i planeringen, men tänk på att dagarna går åt fort. Har ju, än så länge, ett begränsat antal dagar att tillgå. Om detta faktum kommer att ändras framöver återstår, som sagt var, att se...

Ha det så gott, alla kära kollegor runt om i landet. Ser fram emot att återse er alla på ett eller annat sätt:)) Tänk på att NI är den största anledningen till att jag far och flänger runt, som jag gör.

Michael Bäckman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar