tisdag 24 april 2012

Skolmatsgastro!!!


Skolmatsgastro är över. Segrade gjorde, inte helt överraskande, Värnamos Gastrokockar. På bilden ser vi dom. Wenche, Lyndon & Veronica. Bara att lyfta på hatten för en helgjuten insats av detta välkomponerade lag, som stod som småländska filbunkar under finalen, och jobbade precis så lugnt och metodiskt som man skall göra i en tävling. Lyndon är vår reserv i OS-laget, och gissa om att det känns tryggt att ha honom på bänken. Lite surt också, för den delen. Känns lite som att bänka Zlatan inför en VM final i fotboll, men vad gör man. Laget är satt.

För mig var det lite extra kul. Givetvis för Värnamo också. För denna kommun gjorde något som inte speciellt många kommuner vågat göra. Satsade på ett helt eget projekt. Man anlitade mig och jag fick Lyndon som medansvarig i projektet. Läs nedanstående länk för vidare information hur Värnamo tänkte inför projektet

http://www.varnamo.se/download/18.1ed0a544127158f2c7980003781/2010-04-01_Värnamo+förnyar+skolrestauranger.pdf

Vi åkte runt på 10 skolor i Värnamo. Tillagning, mottagning och förskolekök. Tillbringade en vecka på varje skola. Försökte ingjuta nya ideér, nya smaker och ett nytt tänk. Till stora delar föll detta väldigt väl ut, men precis som i alla satsningar, så fanns det negativa röster till detta projekt. Alla negativa röster som höjdes, slöts snabbt in i pressens skandalsugna famn.

Vi som kämpade i projektet, förutom mig själv och Lyndon, var kostchef Kristin Emilsson och t.f kostchef Anni Berglund (var projektansvarig på kostenheten när Kristin utbildade sig i London). Tror att vi alla känner oss väldigt nöjda idag, tillsammans med de politiker som var med och trodde och satsade i projektet. Helt plötsligt befinner sig Värnamo i topp i SkolmatsSverige. Man har inspirerat närliggande kommuner i och med denna satsning. Man har kämpat för det man har trott på. Jag själv har rest sträckan Stockholm-Värnamo-Stockholm ett drygt 40 tal gånger. Inte kul resväg alla gånger. Scandic Värnamo lite av ett andra hem. Inte det roligaste av "andrahem" heller. Idag känns det dock som vi fick betalt. Kronan på verket i denna satsning, helt enkelt.

Nu är det bara av andra kommuner att se och lära av Värnamo. En satsning med kontinuitet, som jag alltid  förespråkar, ger då i slutändan resultat. Pratade idag med en politiker i Värnamo, som berättade för mig att satsningen fortsätter. Ombyggnationer av problemkök, och andra punktinsatser. Härligt att höra.

Det var en underbar känsla för mig, när jag klev in på tävlingsområdet idag, att se läktaren med Värnamos hejarklack, fylld med bekanta ansikten. Fick ett antal kramar från massor med kollegor vars kök jag besökt. Leif, Julia, personalen på Bredaryds skola, Magdalena...ja listan kan göras oändlig. När Lyndon uttropades till segrare, så smög sig en liten tår nedför kinden, och det var tur att jag inte behövde prata så mycket, för rösten sprack betänkligt vid varje försök.

Jag är så in i själen glad för Team Värnamos Gastrokockars skull och hoppas att dom får en underbar resa till Schweiz. Jag är glad för skolbarnen i Värnamos skull, för detta bådar gott för deras framtid. Wenche på Horda skola, blir nu säkerligen denna lilla stads största kändis efter Alice Bah.

Heja Värnamo och lycka till!!!!

Michael Bäckman


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar