tisdag 21 augusti 2012

Rejäl utmaning...

Gårdsrundan över. Blev en veritabel succe, med massor av ätande, strålande sol och underbar stämning. Avslutade också den femdagars period, som OS-laget tillbringat tillsammans och hårdtränat. Mindre slitsamt än jag trodde att umgås så mycket med grabbarna, och jag hade otroligt kul hela tiden. Fick även träffa alla mina härliga Säterdamer igen, och det är alltid lika upplyftande.

http://www.dt.se/nyheter/sater/1.5011846-succe-for-dag-med-lokal-mat

http://www.dalademokraten.se/Sater/Lokal-mat-i-fokus--pa-Gardsrundan-/




Apropå Dalarna, så blev jag igår kontaktad av Ludvika Kommun, som ville komma hit på studiebesök. Tackar ju inte nej till att träffa fler kostmänniskor från Dalarna, så vi har bikat in den 22 November för detta besök. Hoppas givetvis på att jag får åka till Ludvika och få chansen att inspirera även där. Gärna på plats i något skolkök. Skulle vara superkul, och en härlig utmaning att vara med i processen att gå från mottagning till tilllagningskök.

Apropå utmaning. Vi har ju fortfarande inte fått in vår nye kock som skall ersätta jannika. Han kommer i Oktober. Då kom det som en liten brasklapp, att Khandan (min ovärderlige specialkostkock) blivit sjuk och inte kunnat ta flyget från Irak. Kan tidigast komma hem till den 30 augusti. Givetvis har vi inte råd att ta in någon vikarie för dessa. Minus sexton arbetstimmar per dag och fyra händer som försvinner. Detta innebär att jag själv, Helena, pari & stefan skall lyckas dra runt hela skutan på 1100 ätande, vara 300 av dessa är fördelade på 7 utskick. Blir en riktig test på hur lågt man kan gå i antalet timmar för att klara runt en sådan här verksamhet, under en kortare period. Skall skriva om arbetsfördelningslistorna under eftermiddagen och kvällen, så vi åtminstone har en plan att arbeta efter. Tror dock att det kommer att gå bra.

Mycket trevligt var det också att se sig själv på en helsida i SvD idag. Jättetrevligt reportage om Annerstaskolans kök.

http://www.svd.se/mat-och-vin/utmanare-i-skolkoket_7432642.svd


Har inte tid att sitta här och skriva mer nu. Full fart in i kontorsjobbet, och hoppas jag hinner hem till hammarby-Landskrona. Får bli TV fotboll och inte söderstadion idag. Måste prioritera jobbet, enligt gängse rutin.

Vid pennan

Michael Bäckman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar