onsdag 25 september 2013

Hösten är definitivt här.

Iskallt imorse, när vi gick iväg till jobbet. Det verkar vara slut på värmen för denna gång. Ett annat osvikligt hösttecken är att det är full fart i alla verksamheter. På Mättpunkten har vi haft full rulle, och matlagningen har nästan varit roligare och mer inspirerand än vanligt. Hela personalen har varit på topp, och då blir resultatet därefter.

Under måndagen och tisdagen har jag hållit utbildning på Förskolan Staren i Botkyrka. Älskar att vara på små enheter, där man får chansen att verkligen kunna vara aktiv i den dagliga verksamheten, tillsammans med personalen. Hade otroligt trevligt med trion Adnan, Tatjana och Monia. Fantastisk personalgrupp, och oerhört vänliga och trevliga. Att utbildningen var mycket uppskattad, gick faktiskt inte att ta fel på. Jag tror att Staren står inför en hel del förändringar, men jag rekommenderade att man tar ett steg i taget och skyndar långsamt.

Detta var även en välkommen utbildning för mig, av andra skäl. Föreläser för Huddinges förskolechefer den 8:e oktober och för alla förskolekockarna den 9:de, så det var skönt att fräscha upp kunskaperna om förskolans verklighet, lagom till dessa föreläsningar. Den 9:de kommer jag även att bjuda åhörarna på en liten överraskning, då jag har hyrt in Johan Ederström, som kommer att "få" en halvtimme mitt i föreläsningen, för att berätta om sin unika verksamhet på Bergalyckans förskola i Ljungby. Tror att detta skall falla åhörarna på läppen, då Johan har mycket spännade att berätta.

Innan dess skall jag dock själv till småland. Åker iväg till Växjö på söndag eftermiddag, för att sedan föreläsa för all kostpersonal i kommunen. Blir ett tretimmarspass på förmiddagen och ett tretimmarspass på eftermiddagen, innan det bär av tillbaka till Stockholm igen.

På onsdag får vi besök av den amerikanske journalisten Cole Ruth, som skall göra ett reportage om undertecknad. Blir trevligt.

Nu skall jag dock ta och luta mig bakåt i soffan, avsluta kaffet, och sedan gå och knyta mig. Imorgon ägnar jag förmiddagen åt att steka leverbiffar till fredagen, och sedan skall jag på kökschefsmöte i Huddinge och träffa mina kollegor där.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar