måndag 8 april 2013

Andra besöket i Hallstahammar...

Egentligen är det fjärde gången jag är här, men det är andra tillfället för de utbildningar jag håller på de seniorboenden som finns här i kommunen. Denna gång är vi på Ädelstenen, där alla avdelningarna är namngivna efter just sådana. En riktig pärla till seniorboende (ursäkta, den var dålig).

Har en betydligt större grupp denna gång, och det var full fart på alla händer idag. Maten smakade alldeles utmärkt och det fick både gästerna och vi njuta av....

Vi gjorde fantastiskt god vitvin, salvia och dijongratinerad sej med rostade cocktailtomater och potatismos. Äppelpaj och vaniljsås till efterrätt.Till middag gjorde vi sedan en fantastiskt god gulasch. Samma mat som senast, men det smakade helt annorlunda ändå. Det är så oerhört roligt att se hur samma recepturer kan tolkas på så olika sätt. Detta är faktiskt ett av de roligaste uppdrag jag har gjort i kök, främst beroende för det enormt stora matintresse som verkar finnas bland kursdeltagarna. Även det upplägg vi har, med demonstrationstallrikar och smakprover till avdelningarna, ökar delaktigheten kring hela måltiden, och förbättrar definitivt kommunikationen mellan de två yrkesgrupperna.

Imorgon blir en ny dag med massor med smakrik och spännande mat. Sedan blir det ett besök på Åsby köttbod igen (och denna gång ett större inköp inför helgens besök), innan vi avslutar denna utbildning på onsdag. Nästa besök gör jag i Maj och då blir det även en föreläsning.

Föreläsning blir det även nästa vecka. Välkomna att komma och lyssna

http://www.kompetensgruppen.se/natverk/kostnatverket/natverkstraff.asp?fldKnProgramID=143

Nu måste jag vila lite, så jag orkar med morgondagen också. Många intryck att smälta efter idag:)

Michael Bäckman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar