onsdag 24 april 2013

Mitt i röran!!!!

Röra är egentligen det minsta man kan säga. Transport går i strejk, och vi jobbar med strejkvarsel över huvudet. Ett enormt slit med att få ihop nästa vecka, och hos mig jobbar vi utifrån två planeringar. Ett scenario där allt löser sig i tid, och ett strejkscenario. Det senare är inte kul. Våra direktiv är att göra "förstärkta" salladsbord...vad som nu menas med det?

Nu är det ju inte på något sätt så, om någon nu trodde det, att jag inte delar åsikten att man skall satsa på låglönegrupperna. Inte heller några av de andra kraven som ställs är orimliga, och bör kunna bemötas.

Det jag reagerar på är den uppenbara okunskap som kommunal visar upp, när det gäller sina medlemmars arbetsuppgifter och vardag. Att i sin enfald tro, att matlagningen skulle upphöra på skolor, om man tar ut kockar och kokerskor i strejk. Man tar ut husmor i strejk, men inte skolrestaurangchefer. De skall utföra sina ordinarie arbetsuppgifter. Vad är då en skolrestaurangchefs huvudsakliga arbetsuppgift? I mitt fall givetvis till större delen matlagning. Vad är, för övrigt, skillnaden på husmor och skolrestaurangchef? Ingen! Husmor tillhör den äldre terminologin, medan skolrestaurangchef är den nya versionen. Ändå är båda grupperna klart yrkesdefinierade i varslet
Man tar heller inte ut skolmåltidsbiträden i strejk. Hur många sådana har inte till daglig uppgift att vara behjälpliga i köket.

Kommunal har, helt enkelt, inte koll på de verksamheter och den personal man säger sig representera.

Min bestämda uppfattning,och som delas av alla på min arbetsplats, är att kommunal återigen ägnar sig åt skenfäkteri och symbolhandlingar. Om man vill genomföra en strejk inom skolmaten, se då till att lägg ett konsekvent varsel, som HELT STÄNGER ned skolköket för ALL tillagning. Inte någon halvmesyr där man serverar ett "förstärkt" salladsbord.
Endast en total, konsekvent & genomgripande strejk kan ge effekt och därför bli värdefull. Givetvis ger en sådan åtgärd impopularitet hos allmänheten, vilket kommunal givetvis är livrädda för. Därför denna "lagom"strejk.


Har dryftat denna fråga med ett flertal kollegor, och det vore fel att påstå att något annat, än att strejkviljan är låg. De flesta jag har pratat med ser bara en sak. Barnen kommer i kläm. Hur skall baren orka med skolarbetet??? Många tycker också att de lönebelopp som man tvistar om, dvs. strax över 200:- fördelat på tre år, inte är värt att tvista om. Vad ger det, i slutändan, i plånboken?

Språkades vid med en person som varit med vid tidigare strejker. Hon berättade följande

Tror jag är beredd att gå ur Kommunal om vi blir uttagna i strejk! Har ett fruktansvärt minne av förra gången då våra representanter var helt flata, vi skulle bla. gå i marsch upp till kommunhuset, de delade ut A4 ark som var skrivna med tuchpenna som häftades upp på en pinne!! Tror ni det höll i blåsten? Ja då kom vi väg och protestsången skulle till, för dem som fick häfte ja! Ja folk vi mötte tyckte vi kunde iaf. vi kunde vara på samma sång:) Nä fy fan va vi skämdes, så inte en gång till för mig:(

en annan säger

Om strejken blir av tror jag att Kommunal kommer att tappa ännu fler medlemmar. Man håller redan på att sjunka och nu vill man synas. Men som sagt, jag tror det får motsatt effekt . Och de unga prioriterar ju inte facket utan är nöjda med att betala till A-kassan.

Sådana här uttalanden är sådant som jag får höra. Även i min arbetsgrupp talas det om att lämna kommunal, och det är nog inte den effekt som ett fackförbund bör eftersträva. Givetvis kan man misstänka, även om det är cyniskt och utan belägg, att det är närheten till första maj, som gör att strejken är extra angelägen. Att på förstamajtalen kunna stå och basunera ut att man verkligen GÖR något åt löneklyftor & andra orättvisor, tror jag kan spela en viss roll. Jag anser dock att dett primära är att givetvis lyssna på de medlemmar man säger sig representera.

Dettta var mina högst subjektiva tankar om detta. Själv är jag organiserad i SAC, och solidariserar mig givetvis med de utsatta låglönergrupperna. För underbetalda kvinnor OCH män. För bättre anställningsvillkor för visstidsanställda. För lokala avtal om arbetskläder och för bättre OB ersättningar. För mig är detta självklarheter. Däremot är ett halvdant utarbetat varsel för en halvdan strejk ingenting jag tror kommer att uppnå någonting förbättring i ovan nämda frågor.

Nu till något roligare. Imorgon vankas det Guldkogala på Grand Hotel. Äntligen är sanningens ögonblick inne för mina kamrater på klockarskolan i säter. kommer att vara på plats och hålla tummarna så det värker. Heja Anette och hela övriga gänget:)



Har fått många förfrågningar, och skickat ut många offerter, i olika sammanhang, vilket är glädjande. Dessutom är kontrakten skrivna för någonting riktigt stort. Mer om detta kommer här på bloggen

Nu skall jag återgå till det jag är bäst på. Att laga mat.

Michael Bäckman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar