fredag 16 november 2018

Överlevde

Det var ett tag sedan jag skrev. Har varit totalt överhopad av jobb, så denna fredag är jag mer än vådligt sliten.

Har nu genomfört utbildningen i både Uppvidinge Kommun och i Älvdalen.

 I Åseda (Uppvidinge) så höll jag två inspirationsdagar med personalen där. Var hur kul som helst. Ägnade förmiddagen åt ett teoripass, för att sedan ha praktisk utbildning på eftermiddagen. Fokuset låg på salladsberedning.
Jenny Hagberg från Restaurangakademin var med första dagen och dokumenterade, då detta var ett samarbete mellan vårt företag och RA. Mer om detta uppdrag kan Ni läsa i RA:s blogg och på RA:s facebooksida, där Jenny har lagt ut jättefina bilder

https://www.restaurangakademien.se/inspirationsutbildning-med-uppvidinge-kommun/

https://www.facebook.com/restaurangakademien/photos/pcb.2144451148898454/2144447945565441/?type=3&theater

Kommer självklart att hålla kontakten med Åseda för att bidra med lite kul recept, något jag alltid gör med de kommunerna jag besöker.

I Älvdalen händer det saker. Efter att man har introducerat en ny typ av meny har det varit lite turbulent i den lilla dalakommunen. Sålunda fick jag, glädjande nog, uppdraget att vara med och inspirera i det största tillagningsköket på Tallbacka.
Under det sista besöket, då jag var på plats i full drift under en hel vecka, lärda jag känna världens mest underbara och varma personalgrupp. Hade nog minst lika kul som dom under denna vecka, och det blev ett sentimentalt avsked på fredagen.
Hade sedan ett möte med kostenhet och förvaltningschef för att delge mina tankar kring kommunens kost. Skall även sätta detta betänkande i pränt innan julen kommer.

Hoppas hjärtinnerligt att denna vecka inleder ett mer långtgående samarbete, då jag verkligen tyckte om detta ställe, även om hotellnätterna här inte var direkt upphetsande. Det är dom, å andra sidan, ingenstans.

Har även hunnit med inspirationsdagar på Ulriksdalsskolan. Jättekul att campera ihop med Sini och hans gäng. Måste vara enda skolköket jag har besökt där personalen till 5/6 bestod av män!!!!! Tycker verkligen att maten i Solna har utvecklats positivt sedan jag påbörjade mitt samarbete med Sodexos skolkök i den kommunen. Kolla in deras facebooksida

https://www.facebook.com/Sodexosolnaskolor/

Samarbetet fortsätter nästa termin.

Arbetet med SM i Storkök fortsätter oförtrutet. Dessvärre har tävlingen flyttats från Borlänge till annan ort och från mars till September. Bra med lång startsträcka, men dåligt då SM kommer att vara störande nära nästa OS. Blir oerhört tufft om ett lag skall genomföra bägge tävlingarna.

Det lag som jag kommer att medverka i har sin första träff inom kort. Blir spännande. Känns som det har alla förutsättningar att bli ett kanongäng :)

Konferensen "Framtidens skolrestaurang 2018" verkade ha blivit en succé. Fick jättebra vibbar av min föreläsning och hade massor med intressanta samtal med deltagare under pauser och under lunchen. Även under den interaktiva delen av föreläsningen blev diskussionerna till spännande dialoger. En sak står alltid klar. Problemen i våra skolkök är desamma oavsett var i landet vi befinner oss.

Nu skall jag hålla mig på skolan fram till julbordet. Alltid lika skönt att tillbringa december på sin egen enhet. Så mycket kul i ett skolkök under den tiden. Julbordet går av stapeln den 20 december. Sedan blir det som vanligt. Ut till Arlanda direkt från jobbet och sedan tidig avresa den 21:a mot Miami och femton dagars Karibienkryssning. Det är vi värda. Frugan och jag. På återhörande


2 kommentarer:

  1. Härligt att ta del av ditt engangemang! Saknar dig och alla dina duktiga medarbetare! Självklart saknar jag er fantastiska skollunch också :)

    SvaraRadera
  2. Härligt att ta del av ditt engangemang! Saknar dig och alla dina duktiga medarbetare! Självklart saknar jag er fantastiska skollunch också :)

    SvaraRadera