tisdag 2 mars 2010

Smärre succé

Riktigt lyckad Måndag i Ronneby. Dagen började dock tungt. Flyget jag åkte med, kunde inte landa i Ronneby, då en gräddtjock dimma hade begravt Ronneby flygplats. Vi blev omdirigerade till Kalmar och blev därifrån bussade till Ronneby. Detta innebar, precis som vanligt, att man kastades in i hetluften direkt. Möte med rektorn på Kallingeskolan, tillsammans med Mats Olofsson från föräldrarådet. Sedan blev det möte i skolmatsalen med politiker och press. Sydöstran, Blekinge Läns Tidning, lokalradion, TV 4 Blekinge och Commersen avhandlades en efter en. Vill Ni läsa och se allt som skrevs och sades så får ni länkarna här

http://www.tv4play.se/nyheter/lokala_nyheter/karlskrona?videoId=1.1534714&selId=1.1061386&currPage=0

http://www.sydostran.se/index.83927--2-1.html

http://www.blt.se/nyheter/ronneby/skolmatsguru-pa-besok(1803331).gm

Själv kände jag att budskapet verkligen gick fram, och när jag väl kom hem, efter en smärre försening även på hemresan, så kunda jag krypa till kojs med ett leende på läpparna.

Det lär jag även göra ikväll. Efter en förmiddag i köket, så styrde jag kosan mot Ekerö, och en föreläsning för de köksanställda där. Måste säga att även det var en oerhört lyckad tillställning. En fantastisk samling kvinnor med mycket vilja och stort intresse. Inte ett dugg blyga heller, utan det frågades friskt under hela eftermiddagen. Vi skulle slutat vid fem tiden, men blev kvar till sex. När man drar över tiden på grund av åhörarnas intresse och engagemang så känns det oerhört positivt. Tror att Ekerö, om då får rätt uppbackning av kommunens politiker, kommer att nå långt i sin strävan att laga RIKTIGT bra skolmat. Jag förstod dock att en upprustning av köken var Nr 1 på agendan i den kommunen. Skall det behöva vara så förtvivlat svårt att ge köken de förutsättningar de behöver för att kunna idka god restaurangverksamhet.

Detsamma gäller givetvis Ronneby. Med det driv som finns i förädraföreningen, och även hos den smått fantastiskt trevlige rektorn på Kallingeskolan kan man inte misslyckas. En dold resurs finns även hos Kostchefen, som har allt som krävs i sig. Det förstod jag när hon avslutade eftermiddagen med att säga "jag var som dig för tjugo år sedan". Det innebär ju att kraften fortfarande finns där. Engegemang försvinner aldrig. Det kan bara gå i ide.

Imorgon en ny dag i köket och det skall bli skönt att laga lite mat igen. Får ett studie/praktikant besök från en kvinna från Nynäshamn som var och lyssnade på mig i Nynäshamn. Det kommer att bli trevligt.

Ha en trevlig kväll allihop.

Michael Bäckman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar