måndag 10 september 2012

Michael Bäckmans kökshörna

Idag har jag stått och stekt kebabkött. Blir lika förundrad varje gång jag gör detta. MÄNGDEN illaluktande, orangefärgat fett, som det "färdigstekta" köttet släpper. Färgen är speciellt intressant, då det i innehållsförteckningen inte står någonting om någon krydda som skulle kunna missfärga fettet på detta sätt.
87 % nötkött skall det vara, och innehålla örtsalt samt 210 g. fett per 1000 g. råvara. Stabiliseringsmedel enda tillsatsen.

Har funderat hur jag bäst skulle kunna åskådliggöra detta, så här kommer nu ett youtubeklipp, som jag gjorde under pågående stekning. Tyvärr kan jag inte förmedla doften, men detta är väl bättre än ingenting:)

Håll till godo

http://www.youtube.com/watch?v=Ss_9Oxm-MPM&feature=plcp

Michael Bäckman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar