lördag 22 november 2014

Dag 3. 22 november. Sent på kvällen

Puh. Vilken dag. Upp i ottan (03.45) och iväg med taxi vid 05.00. Saluhallen "La Provencale" var destinationen. Vi hade behov av att köpa färska örter. Något vi inte vågat satsa på att ta med oss från Sverige, då de säkerligen skulle hinna bli dåliga.

Enligt rykten ett fantastiskt ställe, vilket det också var. Grönsaksdelen var väl okej, och vi hittade det vi skulle ha. Däremot var charkavdelningen fantastisk. Korvutbudet enorm. Ostdelen ett kapitel för sig. Tycker nog att dessa bilder säger det mesta om vilket lycksaligt gäng som vandrade omkring i arla morgonen.

Tillbaka på hotellet lagom för en redig frukost. Sedan blev det en timmes vila, innan vi gjorde vårt första besök på Luxexpo. Enorm mässhall, men inte lika magnifik, som den i Erfurt (där OS hölls). Vi sökte oss ner till hall 6, där den första tävlingsdagen i vår klass gick av stapeln. Det är viktigt att få se köken och tävlingsmiljön, för att få en sista bild innan preppdagen, hur vi skall finslipa själva serveringsarbetet, utifrån de förutsättningar som ges.

Denna dag tävlade det Österrikiska laget mot Rumänien. Vi hade delat upp oss. Even, jag själv och Barbro åt hos Rumänien. Lyndon och Johan åt hos Österrike. Vi blev inte imponerade. Rumäniens mat var av låg klass. Ätit mycket bättre i många skolrestauranger, och den vegetariska rätten var inte trevlig. En kompakt bönmassa, med stark vitlökssmak. Toppad med en intetsägande dillcremé. Växte i munnen. Laxrätten oerhört trist o tråkig, och varmhållen alltför länge. Köttet smaklöst, soppan för tjock. Efterrätten okej men inte mer. Dessutom klarade man inte tidsgränsen. Österrike något bättre. Endast kötträtten testades. Accpetabel smak, men så oerhört trist i utseendet.

Flera av våra konkurrenter var på plats, och jag tror inte någon fick skrämselhicka av dagens tävlande. Imorgon lär det dock hetta till och bli bättre. Då möts Fazer Culinary Team det namnkunniga schweiziska laget. Tuff kamp att vänta mellan två av förhandsfavoriterna. Vi hoppas hinna komma till denna servering, men vi har dock bara köpt en biljett. Johan får bli den som definitivt åker dit och kollar.

Efter att vi lämnade mässan, gick vi och shoppade. Vi hade fått veta, att det inte skulle finnas skålar & bestick till salladsbuffén. Något som fanns i OS. Vi hittade Luxemburgs motsvarighet till Ica Maxi, där man hade lite av allt. Vi köpte på oss skålar, slevar och annat smått och gott. Tur att vi har lite sponsormedel kvar på kontot.

Efter det åkte vi tillbaka till stan, och fikade på La Brioche. Blev en hallontartalette och dubbel espresso för mig. Vi hade stämt möte med Lantmännens Cecilia Ceder, som nu också anlänt till Luxemburg. Lantmännen kommer manstarka till Luxemburg, vilket vi tycker är toppen.

En genomgång av planerna för de kommande dagarna var på agendan. Efter detta drog vi oss tillbaka en stund. Hela laget var rätt så möra, och för egen del tupplurade jag en timme. Välbehövligt. På kvällen avnjöt vi en god middag tillsammans med Cecilia.

Nu är klockan 22.33 och det är dags för sängen. Imorgon blir det prepp. Upp 0500. Godnatt